Liisa Rissanen "Seniori luota itseesi"

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö antoi itsenäisyyspäivän juhlissa 6.12.23 kansalaisille ohjeen luottaa itseensä ja läheisiinsä. Mielestäni hän tarkoitti myös vastuun ottamista itsestään.  Me seniorit unohdamme monesti sen, että emme voi jokaiseen vaivaan tai ongelmaan odottaa yhteiskunnan tai läheisten ottavan vastuuta ja hoitavan asian ilman meidän omaa osuuttamme.

Heti aktiivisen työelämän ohitettua joudumme usein miettimään, mikä on nyt minun roolini tai asemani tässä yhteiskunnassa. Useat jatkavat vielä monissa erilaisissa vaativissa tehtävissä yhteisönsä hyväksi. Toiset taas käyttävät lisääntyneen vapaa-ajan niihin harrastuksiin, joihin heillä ei ollut aikaisemmin mahdollisuutta. Moni vetäytyy kuitenkin yhä enemmän vain omiin oloihinsa, etenkin silloin, jos pitkä yhteinen matka elämänkumppanin kanssa on päättynyt. Kodin seinät luovat ikään kuin turvallisen muurin ympärillemme, mutta samalla ne eristävät meidät yksinäisyyteen ja tarpeettomuuden tunteeseen.

Nyt jos koskaan meidän on muistettava vastuu itsestämme. Se on itsestään kiinni, miten haluamme murtaa tämän yksinäisyyden muurin. Ensimmäinen askel voi tuntua ylivoimaiselta ja joskus teknisestikin mahdottomalta, mutta se onnistuu tavalla tai toisella. Uusien tai entisten tuttavien ja ystävien tapaaminen, virkistää mieltä ja tilanteesta riippuen kohentaa ehkä fyysistä kuntoakin. Se mahdollistaa myös paremman selviytymisen omassa kodissa mahdollisimman pitkään.

Seniori, astu askel yksinäisyydestä tai sen uhasta rohkeasti eri toimintamuotoihin, joita järjestävät seurakunnat, eri eläkeläisjärjestöt, monet yhdistykset, ynnä muut yhteisöt. Me seniori-ihmiset olemme osa tämän yhteiskunnan tukipilareita, emme pelkästään saamassa siltä jotain, van myös antamassa. Maksamme veroja, kulutamme edelleen erilaisia hyödykkeitä ja palveluja. Pidämme siis osaltamme yhteiskunnan rattaat pyörimässä. Seniorinkin elämässä on paljon muuta kuin vain terveys tai sen puutteet. Kaikki apu ei tuule hyvinvointialueelta, tärkein apu löytyy meistä itsestämme ja läheisistämme. Sano yksinäisyydelle hyvästit, niin kauan kuin se on sinulle mahdollista ja tule muiden senioreiden ja kaikenikäisten joukkoon nauttimaan yhdessäolon tuomaa elämäniloa.