20.3. Imatran kylpylä

Savonlinnan seniorit suuntasivat virkistysmatkalle Imatran Kylpylään! Aamun valjetessa matkasimme kohti Imatraa, ja siellä odotti meitä herkullinen lounas. Lounaan jälkeen lähdimme kiertoajelulle, jota johti erittäin asiantunteva opas. Kolmen tunnin aikana tutustuimme moniin mielenkiintoisiin kohteisiin.

Ensimmäinen pysähdys oli Venäjän raja-asemalla, jossa totesimme hiljaisuuden vallitsevan. Jatkosodan kannalta ratkaiseva Immolan lentoasema paljasti historiaansa lentotaistelutukikohtana. Näimme myös Savon ja Karjalan rajapyykin.

Matka jatkui Niskalammen kauniille puutaloasuntoalueelle, ja pyörähdimme myös eri tehtaiden porteilla. Kiersimme Rauhansairaalan ja Tiuruniemensairaalan alueella, ja reittiä kertyi yhteensä 70 kilometriä.

Kiertoajelun päätteeksi pääsimme nauttimaan kylpylän eri altaista ja poreista. Illalla päivällisen jälkeen tanssimme orkesterin tahdissa. Musiikki oli juuri meidän makuun, ja lava oli koko ajan täynnä tanssijoita.

Seuraavana aamuna aamiaisen ja kylpyläuintien jälkeen päätimme vielä keilata porukalla. Lounaan jälkeen lähdimme kotimatkalle, ja Rautjärvellä vierailimme Hiitolanjoella. Siellä kolme yli satavuotiasta voimalapatoa oli purettu, ja vaelluskaloille oli saatu vapaa kulkureitti. Joen kosket oli ennallistettu kolmen viime vuoden aikana, ja nyt työ oli valmis. Näimme vapaana virtaavia koskia – vaikuttava näky.

Matka Hiitolanjoelta jatkui kotiin, ja haluan kiittää kaikkia todella mukavasta ja rentouttavasta reissusta!