14.5. Yllätysmatka

Perinteiseen yllätysmatkaan osallistui täysi bussillinen senioreita. Sakari oli taas keksinyt runsaasti katsottavaa yhdeksi päiväksi. Matkaan kuului aamiainen Vesileppiksessä, tutustuminen Muumi jääveistoksiin, käynti Outokummun kaivoksessa, vierailu Kontiomehun tehtaalla sekä katselmus Botanian trooppiseen kasvihuoneeseen.

Kuvat Maire Vetri

Aamulla ani varhain starttasivat seniorit ylätysmatkalle.
Aamiaiselle pysähdyttiin Vesileppikseen.
Vesileppiksen potkulkelkalla oli kokoa kerrakseen.
Seuraavana oli tutustuminen Muumi jääveistoksiin.
Siinähän se oli hissin ovella odottamassa jo "Muumi-pappa".
Luolassa oli toinen toistaan taidokkaampia jääveistoksia.
Seuraava kohteemme oli Outokummun kaivokset, joka tuotti kuparimalmia ja -rikastetta vuosina 1910-1989.
Kierros luolastossa antoi meille kuvan ajasta jolloin kaivos oli toiminnassa, kaivoksen raskaasta työstä, tapaturmista yms - siis elämästä kaivoksessa ja sen varjossa.
Näin elettiin silloin.
Tokihan siellä oli myös vuorenhaltija.
Lounas oli kaivoksen ravintola Takomossa.
Kotimatkalla tutustuttiin Kontiomehun tehtaaseen ja maisteltiin ihanaa Kuohujuomaa. Ja aikalailla myös ostettiin mukaan.
Pisteenä iin päälle, pysähdyimme Botaniaan kahville ja tutustumaan sen isoon trooppiseen kasvihuoneeseen.
Kotimatka alkoi.
Lämpimät kiitokset mukavasta matkasta Helille, Kososen mukavalle kuljettajalle Jarille ja erityiskiitos sinulle Sakari.